fredag 29. april 2011

Å sette spor

Siden den dagen i september jeg ble mor selv, har jeg tenkt en hel del mer på det med å sette spor.
Jeg tenker tilbake til alle mine gode barndomsminner, mamma og pappa, lillesøster og lillebror. Vi har en hel drøss med opplevelser som jeg kan se tilbake på med et bredt smil. Jeg har en fantastisk familie rundt meg, som alltid har vært en god støtte. Da jeg ble gravid var alle glade for det, og vi fikk gaver og hjelp fra alle kanter. Nå er det vår tur. Til å sette spor for vår lille prinsesse. Tanken slår meg hver dag. Jeg ønsker ikke å sitte igjen om 20 år og tenke at jeg ikke har gjort en god nok jobb. Man får bare èn sjanse, og den må vi benytte! Jeg gjør mitt beste på å være god til å skrive i babyboka hennes, ta masse bilder og filme littegrann når sjansen byr seg. Nå som ho enda er så liten vil ikke turer til Kristiansand dyrepark, Danmark eller hva det måtte være, sitte igjen i hennes minne når ho blir eldre. Men for opplevelsen og ikke minst samvittighetens skyld synes jeg det er greit å skape slike minner uansett. Tenk å sitte om fire år med lille prinsessa å se på bilder fra 2011 og den gang vi var på ferie? Jeg vil tro at ho vil ha glede av det uansett om ho ikke kan huske turen. Vi som foreldrene får hvertfall gode minner av det.
Tanken på at det nå er vi som har en jobb med å sette spor, skremmer meg litt. Å se at andre gjør ting på en helt annen måte enn oss, og at forventingene til meg selv er så høye.
Det er vi som bestemmer, det er vårt barn, og det er vårt ansvar. Det lille gullet er millionene våre, som vi må passe godt på. Jeg skal gjøre alt i min makt for at hennes spor blir like positiv som min.

5 kommentarer:

TrineBL.com sa...

Kjempesøt blogg! :)

Jeanita Helen sa...

Kjempe fint innlegg! Jeg tror nok barna har godt av ferie jeg også. Selv om kanskje ikke alt passer seg. Dyr og vann er jo to store favoritter for små barn! Og selv om dem kanskje ikke husker det så har de den gleden der og da. Og teller ikke det mest?
Bilder av for.eks en dyrepark som barnet ser på og gleder seg til neste gang hun/han skal dit,selvom de ikke husker at de har vært der. Noe å se frem til!;D

Svar: Vi reiste fra Melissa i fjor også. Da var det svigersene som sponset med sydentur og da ble det vanskelig å si nei. Jeg føler hun er for liten til å være med. I fjor var det kjempe tøft å forlate henne og jeg gråt mye på flyplassen da vi skulle dra. Jeg viste HUN hadde det bra. Får det vell ikke bedre enn hos MIN mor? hehe.. Men det var kjempe tøft alikevell.
Denne gangen tror jeg kanskje det blir litt tøffere for henne. Siden hun er så stor og forstår det å savne mamma og pappa. Så hadde aldri kommet til å reist bort for to uker nei. Nøyer oss med en uke ja. Men det blir nok litt tøft. Gjelder bare å tenke at den lille har det bra. Og at hun ikke ville hatt det så bra i varmen sammen med oss.
Takk for det:)

Iselin sa...

Takk for det!
Ja, det er noe med det.. Vi får skape så mange gleder som mulig. Ikke vanskelig når man har en liten solstråle heller..

Helt enig i deg at de er for små til å være med til syden! Vi skal gifte oss 20.august i år og skal på en liten ferie til Kypros etter det. Merker at jeg gruer meg, det kommer til å bli tøft, men samtidig har ho godt av å være med besteforeldre også.. En uke er nok, ja..

Sara Helen sa...

med en fin barndom slik som du har hatt, vet du garantert å gi den lille jenta di en fin en også ;)
dere er herlige hele den lille gjengen dere er..!
Jeg gleder meg til å se deg igjen. Karianne har fått ferieinfo fra meg.. Jeg har fri 14-17.juli(i tillegg til de dagene karianne har fått en oversikt over).. !
glad i du

Iselin sa...

Å, takk søte du <3
Så flott! :o) Da skal Karianne og jeg finne ut av når vi kan komme å besøke deg! :) Det gleder jeg meg til!
Glad i deg og snupp